ikona telefonu HornSEO

zadzwoń

Jak uzyskać wysokie pozycje i zwiększyć widoczność strony w Google?

Pozycje SEO
karol jaszewski

Karol Jaszewski

wydawca portalów internetowych i właściciel w HornSeo.pl

Uzyskanie wysokiej pozycji w Google to obecnie nie lada wyzwanie. Pozycjonowanie stron w niczym już nie przypomina tego, czym było jeszcze choćby 10 lat temu. Nowe zaawansowane algorytmy wyszukiwania które pojawiają się co kilka miesięcy na dobre zmieniły świat SEO. W jaki sposób możemy więc wpłynąć na to by osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i zwiększyć widoczność swojej witryny w Google?

Każda osoba posiadająca mniejszą lub większą witrynę, chce aby cieszyła się ona dobrą widocznością, co zazwyczaj przekłada się na większą liczbę wyświetleń. A jak wiadomo, w przypadku firm usługowych czy sklepów internetowych, większy ruch przekłada się na większą liczbę zleceń i zamówień. Dlatego też wszystkim tym, którzy prowadzą mniejszy lub większy biznes zależy na tym, by osiągnąć wysokie pozycje w Google na określoną frazę, związaną z prowadzoną działalnością.

Wysokie pozycje w wyszukiwarce Google – jak je osiągnąć w 2023 roku?

Osiągnięcie wysokich pozycji w Google nie jest niestety łatwe, szczególnie w 2023 roku. Można pokusić się o tezę, że kiedyś pozycjonowanie stron internetowych było znaczniej łatwiejszym zadaniem. Owszem trzeba było posiadać odpowiednie umiejętności, ale już przy nie wielkich nakładach finansowych można było osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Robiło się to przy pomocy katalogów stron czy tzw. Precli, na których zamieszczało się artykuły z linkami.

Z jednej strony można powiedzieć że robiło się to nieco podobnie jak teraz. Z tą różnicą że wówczas zamieszczenie artykułu na 25 preclach kosztowało 70-80 zł, a teraz w tej cenie trudno znaleźć choćby 1 sensowny serwis, w którym będziemy mogli zamieścić artykuł z linkiem dofollow. Jakie wychodzą z tego wnioski? Po pierwsze koszty pozycjonowania są znacznie wyższe niż miało to miejsce 10 czy 15 lat temu. Po drugie – witryn które starają się o tą wymarzoną pozycję jest znacznie więcej i z dnia na dzień ich przybywa.

Rodzaje fraz kluczowych

Mówiąc o osiągnięciu wysokiej pozycji na określoną frazę należy zacząć od tego że rozróżniamy kilka rodzajów fraz kluczowych. Najłatwiejszymi w pozycjonowaniu mogą wydawać się frazy tzw. „brandowe” czyli na określoną nazwę firmy czy markę produktu. Nie zawsze jednak pozycjonowanie na konkretny brand może okazać się prostym zadaniem, zwłaszcza jeśli mówimy o znanej marce, której produkty dostępne są w sieciach afiliacyjnych.

W przypadku firm pozycjonowanie fraz możemy podzielić na frazy lokalne i ogólnokrajowe.

Wysokie pozycje w Google – frazy lokalne

Czy łatwiej uzyskać wysokie pozycje na frazy lokalne niż na frazy o zasięgu ogólnopolskim? Zanim przejdziemy do udzielenia odpowiedzi, warto sprecyzować czym są frazy lokalne.
Najczęściej mówimy o nich w przypadku firm które oferują swoje usługi w konkretnym regionie. Może to być dla przykładu firma oferujące instalacje elektryczne w Chojnicach, przedsiębiorstwo oferujące budowę domów jednorodzinnych w Trójmieście, czy hurtownia sprzedająca pellet drzewny w Bytowie. Pozycjonowanie tego rodzaju fraz w postaci „fraza kluczowa + miasto” na pewno będzie łatwiejsze niż pozycjonowanie samej frazy kluczowej. A więc bez wątpienia łatwiej będzie wypozycjonować frazę „pellet drzewny Bytów” aniżeli samą frazę „pellet drzewny” czy pozycjonowanie stron Kościerzyna aniżeli samą frazę „pozycjonowanie stron”.

Wysokie pozycje w Google – frazy ogólnopolskie

Frazy ogólnopolskie zarezerwowane są dla tych osób, których oferta w zamierzeniu ma dotrzeć do wszystkich osób zamieszkujących na terenie Polski. Zarówno jeśli chodzi o oferowane usługi, jak również produkty, sprzedawane przez sklep internetowy. Przez ponad 10 lat specjalizowałem się w pozycjonowaniu fraz o tematyce finansowej o zasięgu ogólnopolskim – „kredyt przez internet”, „pożyczki pozabankowe” czy „kredyt bez BIK”. Dla większości z tych fraz udało mi się zachować wysokie pozycje (top3) przez dłuższy czas. Ach… to były piękne, złote czasy pozycjonowania 😉

Obecnie nie byłoby to już osiągalne, bez posiadania odpowiedniego zaplecza finansowego. Zwłaszcza że branża finansowa jest bardzo specyficzną branżą i aby uzyskać odpowiednią widoczność w wynikach organicznych trzeba dziś dysponować dosyć mocnym budżetem.

Myśląc o zasięgu ogólnopolskim i frazach nie powiązanych lokalnie, aby osiągnąć odpowiednie dobre wyniki w Google musimy więc dysponować odpowiednim zapleczem finansowym. Nie da się sprecyzować dokładnie jakim, nie robiąc szczegółowej analizy – zwłaszcza konkurencji oraz zapoznając się z branża w której działa firma.

Minimum wejścia to zazwyczaj 1000 zł, jednak w zależności od tego co chcemy osiągnąć i w jakiej branży, może to być 2000-3000 zł (produkty niszowe, o niskim wolumenie wyszukiwania), 5000 zł czy nawet 20 000 zł (a nawet i więcej w przypadku branży finansowej czy medycznej).

wzrost pozycji w Google

Jak podnieść stronę w Google – czy warto zlecić to pracownikowi?

Czy opłaca się zatrudnić pracownika, która zadba o naszą widoczność organiczną w Google? Jak to mawiają SEO’owcy.. to zależy. Zależy głównie od dwóch rzeczy:

  • umiejętności pracownika, którego zatrudnimy
  • budżetu, jaki posiadamy na jego zatrudnienie oraz dodatkowe działania (narzędzia SEO, copywriting)

Musimy pamiętać o tym że samo zatrudnienie pracownika który posiada jako taką (w skrócie mówiąc „ogólną”) wiedzę na temat SEO – nie wystarczy. Nawet jeśli taki pracownik samodzielnie zadba o proces linkowania, copywirting na stronie, optymalizację serwisu itp. to nie będziemy w stanie uniknąć dodatkowych kosztów, które są powiązane z SEO. Mowa tu choćby o:

  • dostępie do odpowiednich narzędzi (za które trzeba płacić miesięczny abonament np. ahrefs – podstawowy pakiet to 500 zł miesięcznie. Zakup takiego pakietu dla 1 witryny nie zawsze może się więc kalkulować),
  • wykupienie linków w portalach internetowych czy „zapleczówkach” (fora i katalogi już nie wystarczą) – miesięcznie to również przynajmniej 500-1000 zł.

Jeśli więc chcemy uzyskać wysokie pozycje i zwiększyć widoczność swojej strony w Google, warto zastanowić się nad tym, komu zlecimy takie zadanie. Na pewno warto skontaktować się z firmą świadczącą usługi SEO i zapytać o indywidualny koszt kampanii. Większość firm nie pobiera opłat za przygotowanie wstępnej analizy strony i przygotowanie wyceny kampanii SEO. Dzięki temu możemy porównać sobie kilka różnych ofert i wybrać tę, która naszym zdaniem okażę się najbardziej sensowna i korzystna.